Obecnie na rynku jest dostępnych kilka rodzajów opon. Popularnością cieszą się m.in. modele pneumatyczne, czyli wypełnione sprężonym powietrzem. Znajdują one szerokie zastosowanie zarówno w samochodach osobowych, jak i wózkach widłowych, maszynach rolniczych czy rowerach. Od zwykłych wersji elastycznych różnią się przede wszystkim znacznie lepszymi właściwościami jezdnymi (przy okazji nie kosztują zbyt wiele).
Standardowa opona pneumatyczna zapewnia znakomitą amortyzację i przyczepność do podłoża nawet w trudnych warunkach, co przekłada się bezpośrednio na komfort jazdy. W przeciwieństwie do zwykłej opony jest w stanie bez problemu poruszać się po grząskim bądź nierównym gruncie – i to bez ryzyka uszkodzenia transportowanego ładunku czy zagrożenia dla zdrowia kierowcy. W tej kategorii ogumienia wyróżniamy modele radialne oraz diagonalne. Te pierwsze odznaczają się osnową ułożoną pionowo i dodatkową warstwą wzmacniającą, dzięki czemu gwarantują precyzyjne prowadzenie maszyny (tzw. trakcję) i jednocześnie niskie zużycie paliwa. Z kolei drugie składają się z kilku warstw tkanin ułożonych naprzemiennie. Skutkuje to ponadprzeciętną odpornością na przebicie i większą stabilizacją. Jeśli natomiast chodzi o kształt bieżnika, to opony pneumatyczne dzielą się na gładkie, rowkowe, klockowe, błotno-śniegowe i nordyckie.