
Manualna skrzynia biegów jest rodzajem skrzyni biegów stosowanej w pojazdach silnikowych, w której kierowca zmienia przełożenie biegów, a czasami także prędkość i moment obrotowy poprzez ręczną zmianę biegów. W przeciwieństwie do innych skrzyń biegów, ręczna skrzynia biegów wykorzystuje mechaniczne sprzęgło do połączenia silnika z przekładnią.
Manualna skrzynia biegów vivaro – z jakich części się składa?
Tarcza sprzęgła (zwana również kołem zamachowym)
Zapewnia połączenie między silnikiem a skrzynią biegów. Sprzęgło umożliwia płynne włączanie biegów poprzez odłączenie silnika od skrzyni biegów podczas ich zmiany. Pozwala również na łatwe przełączanie pomiędzy biegami.
Płyta sprzęgła (zwana również płytą cierną)
Jest przymocowana do każdej strony koła zamachowego i działa jako interfejs między nim a innymi częściami skrzyni biegów. Płyta dociskowa jest połączona z łożyskiem zwalniającym za pomocą sprężyn lub uchwytów typu widełkowego, które umożliwiają jej ruch promieniowy w odpowiedzi na siłę odśrodkową podczas włączania i wyłączania biegów.
Zespół tarczy dociskowej
Składa się z co najmniej jednej tarczy ciernej lub membrany, często trzech lub czterech, oraz sprężyn lub uchwytów widełkowych, w zależności od różnic konstrukcyjnych u różnych producentów. W niektórych konstrukcjach na tarczę przypadają dwie membrany; takie sprzęgła określa się mianem sprzęgieł dwumembranowych.