Amortyzatory to podzespoły, które gwarantują kontakt koła z jezdnią w każdej sytuacji oraz możliwie najdłuższym czasie, co skutkuje przyczepnością podczas hamowania, jak również wykonywaniem manewru skrętu. Oprócz tego ich zadaniem jest tłumienie drgań, które tworzą się, gdy samochód jedzie po nierównej powierzchni. Dodatkowo mają pośredni wpływ na właściwą pracę systemów wspomagających, takich jak ESP czy ABS. Głównym zadaniem amortyzatorów jest więc nie tylko zapewnienie komfortu jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.
Amortyzatory w zawieszeniu pneumatycznym pod wieloma aspektami przypominają amortyzatory w zawieszeniu klasycznym. Największą różnicę zauważyć można w zamienniku sprężyny, zwanym miechem pneumatycznym, który to wymusza inne ustawienia siły tłumiącej amortyzatora. Szacuje się, iż przy prawidłowym działaniu amortyzatory wymieniać można co 10 lat, inni poddają na poprawkę polskie warunki szacując iż odpowiedni moment to przejechanie 50-70 tysięcy kilometrów. Same części są powszechnie dostępne – znaleźć je można w prosty sposób, choćby za pośrednictwem witryny https://thomasmarkt.com/583-ls-430-2001-2006. Przy samej wymianie należy wziąć pod uwagę, iż powinna przebiegać ona jak z oponami, na całej osi. Zastosowanie tylko jednego amortyzatora mogłaby skutkować zmniejszeniem kontaktu opony z nawierzchnią oraz nierównym zużyciem opon, a przez to utratą stabilności samochodu. Dodatkowo rośnie wtedy ryzyko nieodpowiedniego działania układu kierowniczego. Nie warto więc dać się skusić na taką pozorną oszczędność, zwłaszcza jeśli stawką jest bezpieczeństwo.