Manualna skrzynia biegów jest rodzajem skrzyni biegów stosowanej w pojazdach silnikowych, w której kierowca zmienia przełożenie biegów, a czasami także prędkość i moment obrotowy poprzez ręczną zmianę biegów. W przeciwieństwie do innych skrzyń biegów, ręczna skrzynia biegów wykorzystuje mechaniczne sprzęgło do połączenia silnika z przekładnią.
Manualna skrzynia biegów vivaro – z jakich części się składa?
Zapewnia połączenie między silnikiem a skrzynią biegów. Sprzęgło umożliwia płynne włączanie biegów poprzez odłączenie silnika od skrzyni biegów podczas ich zmiany. Pozwala również na łatwe przełączanie pomiędzy biegami.
Jest przymocowana do każdej strony koła zamachowego i działa jako interfejs między nim a innymi częściami skrzyni biegów. Płyta dociskowa jest połączona z łożyskiem zwalniającym za pomocą sprężyn lub uchwytów typu widełkowego, które umożliwiają jej ruch promieniowy w odpowiedzi na siłę odśrodkową podczas włączania i wyłączania biegów.
Składa się z co najmniej jednej tarczy ciernej lub membrany, często trzech lub czterech, oraz sprężyn lub uchwytów widełkowych, w zależności od różnic konstrukcyjnych u różnych producentów. W niektórych konstrukcjach na tarczę przypadają dwie membrany; takie sprzęgła określa się mianem sprzęgieł dwumembranowych.