Klimatyzacja stała się obecnie jednym z podstawowych elementów wyposażenia, bez której nie wyobrażamy sobie samochodu. Odpowiada zarówno za komfort, jak i bezpieczeństwo, bowiem poprawia przejrzystość szyb. Jak funkcjonuje cały ten układ?
Cała konstrukcja i jej sposób działania nie jest wbrew pozorom specjalnie skomplikowany. Wśród głównych elementów znajdują się kompresor, skraplacz, osuszacz, zawór rozprężający oraz parownik i wiatrak wentylatora, a to wszystko łączą zarówno sztywne oraz elastyczne przewody do klimatyzacji. Układ podzielony jest na strefy wysokiego oraz niskiego ciśnienia, wśród których krąży czynnik klimatyzacji, odpowiedzialny za chłodzenie powietrza. Cały proces rozpoczyna się od kompresora, działającego niczym pompa. Następnie temperatura czynnika obniżana jest w skraplaczu, gdzie przechodzi on proces skraplania ze stanu gazowego, do ciekłego. Osuszacz działa niczym filtr, po czym w zaworze dochodzi do rozprężenia i wreszcie bardzo mocnego schłodzenia czynnika w parowniku. Potem zostaje on zassany z powrotem przez kompresor i proces rozpoczyna się od początku. Efektem całej pracy jest chłodniejsze powietrze trafiające do wnętrza samochodu przez przeznaczone do tego wyloty.
Jeżeli w układzie dojdzie do jakiejś awarii to najłatwiej jest to rozpoznać po tym, iż w kabinie nie będzie odczuwany napływ chłodnego powietrza, szyby będą zaparowane lub pojawi się nieprzyjemny zapach. Przeważnie do problemów prowadzi brak czynnika lub zbyt mała jego ilość. W razie konieczności naprawy klimatyzacji, części do niej można znaleźć na https://asczesci.pl/.