Przewóz ciężkich materiałów to duże przedsięwzięcie logistyczne. Zwłaszcza, jeśli docelowe miejsce ich przeznaczenia znajduje się za granicą. Co do zasady są tylko dwie drogi transportu masywnych ładunków – lądowa i morska. Samoloty prawie nigdy nie są brane pod uwagę, gdyż służą przede wszystkim nadawaniu lekkich przesyłek.
Ciężkie materiały mogą być transportowane w ramach przewozu wielkogabarytowego. Maszyny rolnicze, pojazdy, rudy metali czy produkty hutnicze są przewożone na dostosowanych naczepach ciężarowych. Trasa każdego przejazdu musi być skrupulatnie opracowana. Plan ten uwzględnia zwłaszcza wytrzymałość wszystkich mostów i wiaduktów, które pokonywać ma ciężarówka. Zatwierdzany jest przez organy państwowe, w tym przez służby celne.
Jak widać organizacja przewozu ciężkich ładunków za granicę to ciąg piętrzących się trudności. Można ich wszak uniknąć decydując się, o ile jest to możliwe, na wybór drogi morskiej. Ładunki, spoczywające najczęściej w metalowych kontenerach, transportowane są na pokładach dużych statków. Ich wyporność, a tym samym stabilność, jest na tyle duża, że nie należy obawiać się o bezpieczeństwo powierzonego dobra. Przewozić drogą morską można każdy ciężki ładunek, potrzebna jest do tego jednak pomoc firmy spedycyjnej. Usługi te, których ofertę można znaleźć na stronie http://www.hartwig.szczecin.pl/oferta/spedycja-morska/ są kompleksowe i obejmują całość procesu logistycznego związanego z transportem.