Na rynku perfum występują trzy główne kategorie produktów. Chodzi o perfumy, wody perfumowane oraz wody toaletowe. Określenie te są stosowane zamiennie. Często bez głębszej refleksji nad ich poprawnością. W rzeczywistości są to zupełnie różne kategorie produktów. Różnią się przede wszystkim stężeniem olejków eterycznych, a tym samym trwałością i ceną.
Największą zawartością olejków eterycznych (od 20 do 40%) charakteryzują się perfumy. Nawet użycie ich niewielkiej (pojedyncza kropla) ilości zapewnia co najmniej jednodniową trwałość i dużą intensywność zapachu. Sprzedawane są w niewielkich fiołkach i są produktem stosunkowo drogim. Zazwyczaj, ze względu na cenę, perfumy oryginalne nie są dostępne dla przeciętnego Kowalskiego.
Woda perfumowana charakteryzuje się niższą zawartością olejków eterycznych. Najczęściej jest to zakres 10-15%. Czyni to ich zapach stosunkowo trwałym i intensywnym. Jednocześnie ich cena jest zdecydowanie niższa niż w przypadku perfum. Jest to najbardziej popularny produkt spośród kategorii wymienionych na wstępie.
Praktycznie wszystkie liczące się na rynku marki perfum oferują swoim Klientom zarówno perfumy (w niewielkich flakonikach, głównie w celach kolekcjonerskich), jak i wody perfumowane oraz wody toaletowe. Ostatnia z tych kategorii zawiera od 5 do 10% olejków eterycznych. Jest zdecydowanie najtańsza oraz charakteryzuje się niezbyt trwałym zapachem. Ciekawym wyborem wydają się perfumy Moschino. Łączą oryginale zapachy, wysoką jakość i umiarkowaną cenę.