Na rynku aplikacji dostępnych jest wiele przydatnych narzędzi, które ułatwiają i usprawniają prowadzenie zarówno tradycyjnych form przekazu dziennikarskiego, jak i komunikacji internetowej. Wśród nich znajdzie się wiele rodzajów oprogramowania, służącego do optymalizacji różnych procesów. Do tworzenia materiałów prasowych przydadzą się przede wszystkim edytory zdjęć i grafiki.
Bardzo przydatne w tym względzie mogą okazać się różnego rodzaju strony internetowe, udostępniające możliwość korzystania z różnych usług z pozycji przeglądarki. Będzie to chociażby Google Trends, czyli narzędzie pozwalające w szybki i darmowy sposób uzyskać informację o tym, jak dużym zainteresowaniem cieszą się w sieci konkretne tematy. Dzięki temu będziemy w stanie opracować rzeczowe materiały, które dobrze sprawdzą się w swojej roli. Podobny w działaniu, ale zaawansowany, a tym samym jeszcze bardziej pomocny, może być Google Keyword Planner. Zadanie samego ich przygotowania możemy zrealizować dzięki Indesign od Adobe. Jest to program umożliwiający tworzenie oraz publikowanie drukowanych książek, broszur, czy czasopism cyfrowych w internecie. Wielofunkcyjny charakter, a także przyjazny interfejs i struktura, pozwalają w dogodny sposób wykonać solidne materiały prasowe. Dodatkowo cały proces może być całkiem szybki i to nawet jeśli nasze umiejętności w obsłudze nie mogą przeskoczyć pewnego poziomu. Na każdym kroku dostępne są bowiem pomocne samouczki i instrukcje. Możemy korzystać też z gotowych szablonów, dzięki czemu łatwo będziemy mogli stworzyć naprawdę interesujące treści wizualne.