Regularnie uprawiany sport wzmacnia mięśnie, które dzięki podejmowanemu wysiłkowi stają się silniejsze i lepiej odżywione. Aktywność fizyczna pozytywnie wpływa także na serce. Choroby układu krążenia należą do najpoważniejszych schorzeń cywilizacyjnych. W ramach ich profilaktyki warto ćwiczyć systematycznie i podejmować się różnych wyzwań ruchowych.

W trosce o lepsze krążenie

Dzięki regularnym ćwiczeniom serce pracuje efektywniej i ma mniejsze zapotrzebowanie na energię. Rzadziej się kurczy, ale zarazem przepompowuje więcej krwi. Cały układ krążenia działa sprawniej, w konsekwencji czego tkanki są lepiej zaopatrywane w tlen. Obniża się poziom złego cholesterolu, który odpowiada za występowanie wielu chorób cywilizacyjnych. Ćwiczenia pozwalają wzmocnić mięsień sercowy oraz zapobiegać chorobom żył i tętnic. Aktywni powinni jednak przejmować się nawet najwęższym naczyniem krwionośnym, odpowiadającym za transport krwi i limfy. Choć cały układ pracuje wydajniej, co przekłada się na lepsze samopoczucie to niestety nawet pacjenci wytrenowani sa również narażeni na rozwój miazdżycy. Jednak wytworzone krążenie oboczne, sprawia, że często nie odczuwają choroby. Osoby uprawiające sport powinny sie również często badać, gdyż niejednokrotnie zapadają na chorobę niedokrwienna serca, o ktorej nie mają pojęcia, ze względu na brak objawów związanych z wytrenowaniem narządu.

Jak ćwiczyć?

Na zdrowie wychodzi nawet niespieszne spacerowanie. By wzmocnić układ krwionośny, zamiast windy można wybierać schody. Do treningu warto włączyć także dynamiczniejsze ćwiczenia na krążenie. Należą do nich tak zwane nożyce, rowerek czy krążenia nóg. Bardziej obciążające rodzaje ruchu, jak bieganie czy aerobik, należy skonsultować z lekarzem. Zwłaszcza jeżeli w przeszłości miało się problemy z układem krążenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

dziesięć − sześć =